• Maak jouw inkoop succesvoller

    Maak jouw inkoop succesvoller

GroenGeld: een nieuw Collectief

De Stichting GroenGeld is een fris collectief van ondernemers die meer geld willen verdienen met maatschappelijke meerwaarde. GroenGeld staat voor de B2B-verkoopgroei van groene producten en diensten. Deze verkoopgroei komt hoofdzakelijk door de inkoop van bedrijven, overheden en organisaties die moeten of willen vergroenen (een markt van meer dan 55 miljard per jaar) en van zaken doen tussen de de deelnemers van GroenGeld onderling.

Groengeld faciliteert op twee manieren, door  inspirerende bijeenkomsten, verkoopacties zoals de Green Challenge en een online platform, waarin groene producten en diensten in een digitale etalage staan. 

Met GroenGeld een landelijke dekking

GroenGeld is begin 2016 gestart met ondernemers met ondermeer producten als 'andere' auto’s, postbezorging, werkkleding, energie, drukwerk en catering. Kijk voor meer informatie in de etalage.

Dag van de Duurzame Facilitymanager

GroenGeld introduceerde tijdens haar lancering op 22 maart 2016 de Dag van de Duurzame Facilitymanager. Jaarlijks staat anders inkopen centraal. Wie wordt de groenste FM-er van 2017? Heb je ambities en zoek je publiciteit, neem dan contact op met Frances Prins: 053 4850357.

 

 

De mensen achter GroenGeld

Frances Prins is dé bedenker en initiatiefnemer van GroenGeld. Ze werkt al jaren met MKB-directies aan duurzame en innovatieve projecten. Enkele bedrijven waarmee ze samenwerkte zijn: Gebr. van der Geest (Enschede) , Kroon-Oil BV (Almelo), Voith Paper Fabrics BV (Haaksbergen) Twee "R" Reclycing Groep B.V. (Hengelo), en woningcorporatie Domijn (Enschede). Ze kwam erachter dat de meest succesvolle groene bedrijven een inspirerende aanpak hebben die leidt tot maatschappelijke meerwaarde en groei. Hierin speelt het ware verhaal rond het product een centrale rol en de focus op groen en sociaal. Het merendeel van bedrijven met een duurzaam product of dienst groeien te langzaam. Zou dat anders kunnen ….?

Al jaren wordt gepraat over Duurzaam Inkopen, dat dat collectief lastig van de grond komt, dat we de ambities daarin nu niet halen etc. De succesverhalen zitten vooral bij inkopers die daarvoor een opdracht hebben vanuit de directie om het bedrijfsprofiel te versterken, of de inkoper met ambities die impact weet te creeren binnen de (beperkte) randvoorwaarden. Die inkoper is creatief, een goede verkoper en buitengewoon gedreven.

“Ik geloof in een wereld waar iedereen in voldoende mate in z’n basis behoeften kan voorzien. Dat kan ondermeer als we ieder voor zich en inkopers met name, bewuster hun budgetten gaan besteden. Iedere euro doet er toe en iedere inkoper telt. Samen werken we aan verbeteringen die over een paar jaar normaal zijn.
Vanuit mijn talent voor organiseren en verbinden, wil ik op landelijke schaal en in en verkoop van groene en sociale producten en diensten bevorderen.

Raad van Advies

Frances werkt samen met de Raad van Advies: Maud van Geel, Rob Reuvekamp en Jasper Kerkwijk.

Comyoo | Interactieve media, partner van GroenGeld

De marketing, huisstijl en website van GroenGeld zijn ontwikkeld door Comyoo | Interactieve media.

Jaap Geerts (directeur) over de samenwerking: “Wij geloven in een wereld waarin persoonlijke relaties en het inzetten van talenten de sleutels zijn tot succesvolle innovaties en creativiteit. Wij willen GroenGeld helpen om van waarde te zijn in Nederland. Wij werken voor GroenGeld omdat we eerlijke handel en gezonde onderlinge relaties verkiezen boven winstmaximalisatie en schaalvergroting. Wij bedenken en realiseren creatieve & zinvolle innovaties op het gebied van media & communicatie en helpen daarmee onder andere GroenGeld te bouwen aan een betere wereld.”

MVO NL, supporter van GroenGeld

"MVO Nederland gelooft in de kracht van bedrijven om bij te dragen aan een duurzame en eerlijke wereld. In onze visie spelen bedrijven een sleutelrol bij het realiseren van weerbare en gelukkige mensen (people), een rijke natuur (planet) en een gezonde economie (profit). Maar bedrijven kunnen dat niet alleen. Overheden, kennisinstellingen, ngo’s, vakbonden zijn belangrijke stakeholders voor het realiseren van een transitie  naar een duurzame wereld. Onze missie is partijen samen te brengen en samen verandering tot stand te brengen."

Samenwerking  met United Economy

Vanaf 31 maart werken we samen met United Economy van Heidi Leenaards. 'Geld regeert de wereld', wordt er wel gezegd. Daar zit zeker een kern van waarheid in. We kunnen dat ook als kans zien. De kans om geld zó te laten werken dat het een instrument wordt dat de samenleving stimuleert bij het vinden van een nieuwe, duurzame koers'. Deelnemers van GroenGeld kunnen elkaar en bij GroenGeld per heden met units betalen. Koplopers als Koffiebranderij Peeze, Odin, EOSTA en Driekant hebben inmiddels de daad bij het woord gevoegd. Dat houdt in dat zij elkaar met 'circulair geld' betalen. Waar euro's voortdurend weglekken naar de speculatieve markten, heeft circulair geld als kenmerk dat het blijft circuleren in de reële economie. Het is geld voor en van de bedrijven zelf. Meer informatie over hoe circulair geld werkt en hoe je als bedrijf direct mee kunt doen, vind je op www.unitedeconomy.nl.

Samenwerking met TGTHR

TGTHR richt zich op het versterken en mainstreamen van duurzaamheid. Dit doen we door dagelijks die duurzame content te publiceren waar ondernemers en professionals in duurzaamheid direct mee aan de slag kunnen.

TGTHR biedt bij alle artikelen ook direct de verdieping aan (denk aan whitepapers, quickscans, workshops en seminars). Op de website wordt kennis gedeeld, ervaringen uitgewisseld en zaken gedaan. TGTHR richt zich net als GroenGeld op ondernemers; de focus op duurzaamheid, maar zonder de zakelijke kant uit het oog te verliezen. ‘Samen’ is daarbij het toverwoord, want het is een uniek open platform waar iedereen aan kan bijdragen.